Komentarze: 0
Ustalmy już samym początku, czym de facto są procesy biznesowe zwane też metodami biznesowymi. Najprościej rzecz ujmując, są to serie działań albo zadań, które są sobą powiązane, a jednocześnie rozwiązują one konkretny problem bądź też są po prostu sposobem na osiągnięcie zamierzonego efektu. Nierzadko takie procesy są opisywane za pomocą tzw. schematów blokowych.
3 zasadnicze typy...
Jakie natomiast wyróżniamy typy procesów biznesowych? Możemy wyszczególnić trzy zasadnicze typy:
*Proces zarządczy - jest on odpowiedzialny za kierowanie działaniem systemu. Dobrym przykładem będzie tu chociażby proces zarządzania strategicznego.
*Proces operacyjny - stanowi z kolei istotę biznesu, dlatego że jest pierwotnym - można powiedzieć - źródłem wartości dodanej. Chodzić tu może na przykład o zaopatrzenie, jak również produkcję albo marketing.
*Proces pomocniczy - jest swoistym wsparciem dla procesów głównych. Za przykład posłużyć może tu choćby księgowość bądź wsparcie techniczne. Ewentualnie też rekrutacja.
Potrzeby klienta
Omawiane procesy biorą się z różnorodnych potrzeb klientów. Wynikiem procesów natomiast jest dążenie do wyjścia naprzeciw tym potrzebom. Oczywiście w praktyce firmy realizują wiele rozmaitych procesów, które są uwarunkowane zarówno otoczeniem, jak też i kontekstem, w którym dane firmy na co dzień funkcjonują. Rodzaj procesów oraz ich liczba w dużej mierze są zdeterminowane przez specyfikę danego przedsiębiorstwa.