Archiwum 16 lutego 2016


lut 16 2016 Przyczyny modelowania procesów biznesowych...
Komentarze: 0

Zarządzanie procesami wymaga znajomości procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Bez tego nie można ani ich monitorować pod względem realizacji, jak i modyfikować i usprawniać.

 

Model i mapa procesu

 

Te dwa określenie bywają mylone, jednak nie są one tym samym. Mapa procesu pokazuje jedynie zależności zachodzące pomiędzy elementami procesu. Natomiast model pokazuje jak funkcjonuje proces. Zgodnie z tym modelowanie procesów to ustalenie i pokazanie jak działa organizacja i poszczególne w niej procesy. Jest to następnie wykorzystywane do opracowania docelowych sposobów działania.

 

Przyczyny tworzenia modeli

 

Budowanie modeli procesów nigdy nie jest celem samym w sobie, Najczęściej tworzy się je gdy:

- zachodzi potrzeba zrozumienia wszystkich działań mających miejsce w przedsiębiorstwie i ich powiązań,

- potrzeba poprawić komunikacje wewnętrzną,

- konieczna jest eliminacja wąskich gardeł,

- wdrażani są w pracę nowi pracownicy czy oddziały firmy,

- poprawy wymaga efektywność działania.

 

W modelowaniu procesów wykorzystuje się notacje specjalnie do tego celu stworzone. W przypadku procesów biznesowych są to języki BPMN, EPC i ERM. Oczywiście nie jest konieczne używanie ich w tworzeniu diagramów. Najważniejsze jest by opis procesu był zrozumiały dla tych, którzy biorą w nim udział i nim zarządzają.